Dag 27: woensdag 16 mei 2018 - Reisverslag uit Saint-Mathieu-du-Parc, Canada van Carolien Bruinink - WaarBenJij.nu Dag 27: woensdag 16 mei 2018 - Reisverslag uit Saint-Mathieu-du-Parc, Canada van Carolien Bruinink - WaarBenJij.nu

Dag 27: woensdag 16 mei 2018

Blijf op de hoogte en volg Carolien

16 Mei 2018 | Canada, Saint-Mathieu-du-Parc

Een lekker luie dag. We gaan na het ontbijt richting een klein bedrijfje in het bos dat Maple Syrup fabriceert. Helaas spreekt de mevrouw alleen maar Frans maar er staat al een groepje toeristen uit Frankrijk waarvan er 1 redelijk Engels spreekt en hij begint gelijk voor ons te vertalen.
We krijgen uitleg over het hele proces en het is bijzonder te noemen. Het zijn bomen die 4 weken per jaar hun vocht afgeven. Hiervoor wordt er op verschillende plaatsen in de boom een soort infuus gestopt met daaraan een dunne flexibele buis die weer uitkomt op een dikke flexibele buis. Beneden op het terrein staat een klein huisje met een pompinstallatie die de buis vacuüm zuigt waardoor alle vloeistof wordt verzameld.
Een groot probleem vormen echter wel de eekhoorns en de zwarte beren. De eekhoorns knagen aan de infuusdopjes omdat ze de zoetigheid ruiken en de zwarte beren zetten hun tanden in de buizen die van boom naar boom lopen omdat deze gemaakt zijn van maïs en ze dus vinden dat ze die op kunnen eten.

Vervolgens gaat het naar een grote opslagtank en begint het proces van het water scheiden van de maple suiker. Met het afgescheiden water worden overigens de instrumenten weer schoongemaakt dus een prima recycling. Het overgebleven residu gaat verder een caramelliseringsproces in. Uiteindelijk wordt er stroop, spread en losse suiker van gemaakt. Hoe lichter de stroop hoe natuurlijk hij is. We leren ook meteen dat als er belasting over wordt geheven, je geen 100% natuurlijk product hebt. Als je dat wel hebt mag er namelijk geen belasting over geheven worden.

We nemen nog wat lekkers mee voor thuis en vertrekken dan terug naar het hotel om de rest van de dag te relaxen.
Morgen richting Montréal met als eerste stop een Mohawk indianenreservaat.